Monday, October 19, 2009

Perjumpaan Alumni RS Pertama


Alhamdulillah, pada 17 Oktober (Sabtu) 2009 perjumpaan Alumni RS yang pertama telah berjaya diadakan di RS Selangor. Majlis dihadiri seramai sebelas orang bekas pelatih. Melihat kepada kesungguhan sekretariat Alumni berusaha menjayakan program terutamanya kesungguhan mereka mengumpulkan seramai mungkin rakan-rakan 'selatihan', hati kami merasa seolah-olah melihat bunga kembali berputik dan mula berkembang. Walaupun bilangan yang hadir agak kecil tetapi cukup memberi kepuasan kepada kami untuk terus membimbing remaja bermasalah dan mengislahkan masyarakat untuk bersama-sama menyemarakkan usaha-usaha amar makruf dan nahi mungkar.

Kehadiran alumni RS disambut dengan salam ukhuwwah dari adik-adik pelatih. Pelukan erat oleh para alumni menjadi pengubat rindu terhadap suasana ukhuwwah yang penuh dengan sakinah ketika dalam proses bimbingan. Linangan air mata kesyukuran tidak dapat ditahan-tahan lagi dan kali ini, air mata menjadi penguat semangat untuk adik-adik pelatih agar terus sabar dibimbing oleh para sukarelawan di RS.


Majlis bermula pada pukul 10 pagi. Ada dikalangan alumni yang hadir telah bekerja dan ada juga yang sedang belajar di Institusi Pengajian Tinggi Tempatan tidak kurang juga yang telah mendirikan rumahtangga. Allahuakhbar!!! "Dah jadi manusia anak-anak ini" :-). Masih terbayang lagi cabaran membimbing mereka selama tempoh tiga belas bulan di RS.

Lazimnya, wajah pelatih RS pada hari pertama diterima masuk mengikuti bimbingan dan latihan di RS sangat berbeza dengan wajah mereka pada bulan ketiga bimbingan. Wajah mereka akan kelihatan lebih terang dan tenang. Cara pertuturan mereka juga berubah dan akhlak mereka kelihatan lebih baik serta penampilan lebih bersopan santun. Melihat perubahan ini menyebabkan terdapat ibubapa yang merasakan anak mereka sudah pulih dan ingin membawa anak mereka pulang terus ke pangkuan keluarga tanpa memenuhi tempoh tiga belas bulan bimbingan. Namun, pihak RS dengan penuh hikmah akan menjelaskan kepada ibubapa dan keluarga supaya memberi peluang sepenuhnya kepada anak mereka menjalani sesi bimbingan dan latihan di RS seperti yang telah dipersetuji semasa kemasukan awal pelatih di RS.


Selepas Ummi Rose dan Cikgu Siti memberi ucapan sepatah dua kata, majlis disambung dengan sesi ta'aruf. Kakak-kakak lepasan RS begitu teruja berkenal-kenalan dengan pelatih baru yang majoritinya tidak pernah mereka temui. Begitulah juga sebaliknya. Sesi ta'aruf dibuat dalam bentuk permainan yang sangat menarik dan ianya menjadikan majlis lebih ceria.

2 comments:

Mujahidah Fie Sabilillah said...

MABRUK kak Siti..

Teruskan perjuangan..

Moga senantiasa dalam redha dan keberkatan Allah..

saj said...

Jazakillahu khair

Anda Bijak Jauhi Zina

Anda Bijak Jauhi Zina
“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)