Thursday, December 6, 2007

Pengurusan Kewangan untuk Islah dan Dakwah

Selesai halaqah malam tadi, sempat berbincang dengan rakanku tentang pengurusan kewangan.
Sebenarnya dua hari lepas, aku baru sahaja melabur dalam unit trust. Puas hati dengan penerangan agent dari sebuah institusi bank akhirnya akupun buatlah pelaburan. InsyaAllah, empat tahun lagi tabunganku akan cukup untuk aku menunaikan rukun Islam ke lima. Mana boleh tahan asyik dok tengok kekawan pergi ke Mekah. Akupun nak juga. Ya Allah, mudahkanlah segala urusanku. Terimalah amalku ya Allah..Amin.

Aku telah mengikuti kusus pengurusan kewangan sebanyak tiga kali . Kali ini aku betul-betul buat action. Lagipun aku baru je surrender dari salah satu insuran yang ku ambil. So tukar pelaburan je. Hidup makan gaji, cikgu je tu pulak mana sangatlah boleh buat harta. Setakat rumah dan kereta boleh la, tupun share dengan suami. Tapi jangan salah faham, walaupun ciput je income aku ni aku syukur sangat dengan apa yang ada. Tak pernah la pulak terpaksa makan maggi kerana tak cukup duit. Dapat bantu adik-adik belajar. Hulur sikit-sikit masa diaorang kawin, bagi kat mak& abah tiap2 bulan kira okey la tu kan.

Cumanya .... aku sebenarnya nak sahut cabaran Allah seperti dalam surah As-Saff: 10-11. "Wahai orang-orang yang beriman! mahukah kamu aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih? Iaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasul, dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui." Ya! suatu perniagaan untuk menjauhkan dari azab yang pedih. Apa pulak kaitan dengan investment dalam unit trust tu pulak?

Nak invest kat tempat lainpun boleh asalkan sahih halal. Ada gak orang tak setuju bila sebut sahih halalni. "You cikgu, kakitangan kerajaan ingat kerajaan tak invest ke tempat-tempat suhbah ke?" Sinisje bunyinye. Dapat pulak ustaz yang ada master syariah yang cakap. Adus! Apa-apapun kita buatlah yang terbaik. Bila kita ada kuasa memilih, gunalah kuasa yang ada sebaiknya. Bukan apa, setiap satu yang kita buat Allah tanya kat mahsyar nanti. Sedia je la jawapan yang Allah boleh terima kat sana nanti. Kerajaan tak dapek bantu kito kat sana tu jang!.

Terlibat dengan NGO yang tugasnya membuat islah kepada masyarakat, membuatkan aku mahu tidak mahu terlibat sama berjihad untuk melaksanakan semua perancangan yang diatur bersama. Dalam masa yang sama, duit untuk petrol, sumbangan kewangan, masa dan tenaga perlu ada lebih berbeza kehidupan biasa seorang cikgu. Anak-anakpun semakin membesar. Keperluan semakin bertambah. Cikgu macam akuni perlu pendapatan tambahan. Nak buat direct selling, direct marketing, tuisyen atau apa sahaja perniagaan semuanya memerlukan masa. Mana pula masa nak buat islah ? Sebabtulah, aku perlu sangat sokongan kewangan yang mantap. Aku nak wang bekerja untuk aku. He he he.... aku nak jadi bos kat duit-duittu. Boleh bayangkan tak?

Plan aku selain daripada menunaikan haji, aku nak taja sendiri pendidikan anak-anak sampai tamat pengajian di IPT. Tak yah pinjam PTPTN. Maknanya, simpanan aku mesti cukup. Suamipun bersetuju untuk kami maintain je apa yang kami ada sekarang. 15 tahun lagi aku nak buka perniagaan aku sendiri sebab aku nak sedia peluang pekerjaan untuk anak-anak selain daripada memastikan sumber rezeki yang sahih halal. Anak-anak orang lain pun boleh apply job kat syarikat aku tu nanti. Yang penting, mesti rajin berkerja dan sabar. Sebelum tu, balik je dari menunaikan fardu haji kalau diizin tuhankan..... aku nak sorang lagi permata hati :-)... Rasa macam dah lama tak ada baby.

Begitulah besarnya goal yang aku nak capai. Teringat kata-kata orang bijak pandai " We must have a big dream, then we will achieve a big dream". InsyaAllah, Allah ikut prasangka hambanya. Setakat duniani, apa sangatlah ..... umpama sebelah kepak nyamukje di sisi Allah. Semoga dengan kekuatan sokongan kewangan disamping sokongan suami, usaha-usaha murniku untuk terus membuat islah dan dakwah akan berpanjangan hingga ke nafasku yang terakhir. InsyaAllah. Amin ya Rabbal 'alamin..........

No comments:

Anda Bijak Jauhi Zina

Anda Bijak Jauhi Zina
“Dan janganlah kamu mendekati zina; Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang amat buruk.” (QS Al-Isra’, 17/32)